Ewidencja danych księgowych > Typy dokumentów > Wyciąg bankowy (WB) | | Drukuj |
Okno otwiera się po wybraniu Dokumenty > Wprowadzanie > WB Wyciąg bankowy.
Zawartość okna
Numer ewidencyjny – Możesz wskazać typ wprowadzanego dokumentu księgowego. Program automatycznie ustawia się na wybranym poprzednio typie dokumentu. Z pola listy możesz wybrać dowolny typ wprowadzanego dokumentu. Następnie należy zaakceptować podpowiadany lub podać własny numer kolejny dokumentu w ramach typu dokumentu. Jeśli wprowadzasz numer własny, program sprawdzi, czy numer ten nie powtarza się. Numeracja jednak nie musi być tu ciągła.
Data wprowadzenia – Moduł pokazuje datę dla programu. Jeżeli chcesz, aby data wprowadzenia była inna, zmień datę dla programu. Data dokumentu – Wprowadź datę z dokumentu. Dokument nie musi być od razu księgowany, może być skierowany do bufora i tam poczekać na wydanie polecenia księgowania.
Dla wygody użytkownika program podpowiada daty. Po wejściu do pola edycyjnego kursor ustawia się na końcu daty. Jeśli chcesz wprowadzić zmiany, użyj do tego klawisza Backspace. Jeśli kursor znajduje się na początku pola, wówczas wciśnięcie klawisza spacji spowoduje przejście do kolejnych części daty: do miesiąca i dnia. W polu daty możesz także skorzystać z podręcznego kalendarza, przez naciśnięcie kombinacji klawiszy (Alt + strzałka w dół) lub prawego przycisku myszki.
Okres sprawozdawczy – Wybierz okres, w jaki zamierzasz księgować dokument.
Program podpowiada okres sprawozdawczy zależnie od ustawień definicji dokumentu (na podstawie daty wpływu, daty dokumentu lub daty operacji gospodarczej). Jeśli w opcjach definiowania dokumentu nie został wybrany sposób podpowiadania okresu sprawozdawczego, będzie on podpowiadany na podstawie daty dokumentu. Jeśli chcesz, aby dokument, który ma datę np. z maja i jest wprowadzany w maju, doliczyć do obrotów z kwietnia, możesz wskazać okres sprawozdawczy IV. Spowoduje to, że dokument będzie miał datę majową, ale doliczony będzie do obrotów kwietnia.
Numer dokumentu – Podajesz symbol i numer własny z dokumentu (np. numer rachunku lub numer polecenia księgowania).
Treść – Możesz podać dowolny tekst opisujący dokument. Tekst ten jest automatycznie dopisywany do dokumentu i pojawi się jako propozycja opisu pola zapisu z tego dokumentu. Dla przyspieszenia wprowadzania danych do tego pola możesz skorzystać z wcześniej wprowadzonych tekstów. Naciskając kombinację klawiszy (Alt + strzałka w dół) lub wciskając prawy przycisk myszy możesz otworzyć okno prezentujące listę podpowiedzi treści dla tego typu dokumentu. Lista ta jest początkowo pusta, możesz dodawać do niej dowolne własne opisy dokumentu. Tak wprowadzone treści można dowolnie poprawiać lub usuwać.
Waluta – W wyciągu bankowym każdy zapis, w tym także każde bilansujące się rozbicie ze wspólnym opisem może mieć inną walutę i kurs. Przy polu Opis (w kolumnie waluty) umieszczony jest przycisk , który umożliwia wybór odpowiedniego kursu waluty w kartotece kursów walut. Kwoty zapisów mogą być zaprezentowane w wybranej walucie lub (po wskazaniu przycisku polecenia Kwoty w) przeliczone na złotówki.
Znacznik – umożliwia przypisanie znacznika dla dokumentu. |
W polach zapisów, możesz w ujęciu wartościowym dekretować odpowiednie kwoty na odpowiednie konta. Lp. Nadawany jest numer kolejny zapisu. Data Dzień, w którym operacja bankowa została faktycznie zrealizowana. Nr Dokum. Umożliwia wprowadzenie numeru dokumentu, którego dotyczy operacja bankowa, lub opisu pomagającego zidentyfikować dokumenty związane z operacją bankową. Opis Dla przyspieszenia wprowadzania opisu pozycji zapisu, zawartość pola Treść wpisywana w części opisowej dokumentu zostanie automatycznie przeniesiona do pola Opis przy zapisie. Tekst ten możesz zaakceptować lub dowolnie edytować.
W części zapisu księgowego dostępny jest skrót klawiszowy Ctrl+F5 rozwijający rozszerzone okno opisu. Okno umożliwia definiowanie i wybór treści dla często wykorzystywanych opisów.
Kwota Po wpisaniu kwoty do pola zapisu po stronie Wn program przeniesie ją automatycznie również na stronę Ma i ustawi się w polu Konto strony Wn. Z prawej strony pola Konto pojawia się przycisk , po wybraniu którego otworzy się okno planu kont, gdzie będziesz mógł wybrać właściwe konto. Możesz oczywiście nie otwierać planu kont i wpisać numer konta bezpośrednio do pola. Rozbicie kwot ogólnych na kwoty cząstkowe Suma kontrolna Pola, w których prezentowane są sumy wszystkich zapisów (z jednej strony dokumentu) bez księgowań równoległych Suma z zapisami równoległymi Pola, w których prezentowane są sumy wszystkich zapisów (z jednej strony dokumentu) z księgowaniami równoległymi. |
Dokumenty zapisywane do bufora nie muszą mieć wypełnionych wszystkich danych.
Jak to zrobić - Wprowadzanie części opisowej dokumentów >>
Jak to zrobić - Czynności związane z dokumentami >>
Przyciski poleceń:
Przycisk Rozliczenia, dostępny w oknach dokumentów typu Dokument prosty (DP) oraz Wyciąg Bankowy (WB), uruchamia mechanizm rozliczeń masowych (patrz: Okno – Rozliczenia masowe).
– tworzy na życzenie użytkownika zapis księgowania równoległego dla pojedynczego zapisu.
Nowy zapis – umożliwia wprowadzenie kolejnego zapisu w dokumencie. Nowy zapis jest również dodawany po naciśnięciu klawisza Enter na ostatnim polu poprzednio wprowadzonego zapisu.
Usuń zapis – usuwa wskazany wcześniej zapis. Jeśli kwota była rozłożona na kwoty cząstkowe, polecenie usuwa to rozbicie, w którym znajduje się kursor. Jeśli jest jeden zapis, nie rozbity na zapisy cząstkowe, polecenie to zeruje go.
Cechy zapisu – otwiera okno Cechy strony zapisu pozwalając na opisanie przy użyciu cechy strony Wn i Ma wskazanego wcześniej zapisu. Zanim wybierzesz przycisk Cechy zapisu musisz ustawić się po właściwej stronie zapisu po to, aby określić, do której strony zapisu chcesz przypisać cechę. – zmienia sposób prowadzenia automatycznych księgowań równoległych
Kwoty w – przycisk ten jest aktywny przy kontach walutowych. Działa jak przełącznik i pokazuje kwoty albo w walucie obcej, albo w złotych. Przy przeliczeniach kwot dokumentu z waluty na złote program kontroluje bilansowanie się stron dokumentu. Jeśli wystąpi różnica wynikająca z przyjętych zaokrągleń, dodaje ją lub odejmuje od największej rozksięgowanej kwoty. Może to się zdarzyć jedynie w przypadku, gdy zapisy jednej ze stron są rozksięgowane. Wykonywane jest to automatycznie tj. nie można tego ustawienia zmienić w programie.
Rozliczenia ( występuje tylko w dokumentach typu: dokument prosty (DP) oraz wyciąg bankowy (WB) – uruchamia mechanizm rozliczeń masowych (patrz: okno Rozliczenia masowe).
Saldo – przycisk aktywny tylko z okna Wyciąg bankowy, otwiera okno pokazujące salda kont, dla których zaznaczono opcję uwzględnij w saldzie WB. Okno pokazuje saldo początkowe i końcowe konkretnego konta oraz walutę, jeżeli konto jest walutowe.
– szybki zapis dokumentu do bufora.
– otwiera okno Wymiarowanie dokumentu dla dokumentu zaksięgowanego, zapisanego w buforze lub we wzorcach. |
Zapisz do bufora – wybranie tego polecenia spowoduje umieszczenie wprowadzonego dokumentu w buforze. Jeżeli dokument jest niekompletny lub zawiera błędy, zostanie pokazana lista błędów. Z menu znajdującego się pod przyciskiem obok można wybrać operację zapisu: •Do wzorców – polecenie wybierasz wtedy, gdy chcesz zapisać aktualnie wprowadzany dokument jako wzorzec. •Do ksiąg – powoduje zaksięgowanie wprowadzonych zapisów z dokumentu, zgodnie z dekretacją przyjętą w księgach. Jeżeli dekretacja jest niepoprawna, pojawi się komunikat o błędzie. Program kontroluje, czy wskazane konto istnieje w planie kont oraz czy nie występuje jednocześnie po obydwu stronach zapisu. Sprawdza również poprawność wpisanych dat i kwot. Po poprawnym zaksięgowaniu dokument będzie miał nadany numer dziennika księgowań, widoczny dopiero podczas przeglądania dokumentów w księgach.
Cechy – otwiera dialog Cechy dokumentu umożliwiający przypisanie cech wprowadzanemu dokumentowi.
Rozrachunki – wybranie tego przycisku otwiera okno wprowadzania dokumentu do rozrachunków umożliwiając rozliczanie transakcji. Określić tu możesz warunki płatności wprowadzonego dokumentu oraz możesz wystawiać do niego noty odsetkowe. Wprowadzając nowy dokument mający związek z rozrachunkami możesz od razu sprawdzić, jak zmienia się stan transakcji, której ten dokument dotyczy. Przed użyciem tego polecenia należy usunąć wszystkie błędy z wprowadzanego dokumentu. Program przeprowadza kontrolę poprawności wprowadzonych danych. Po wejściu w rozrachunki pokazywana jest pełna lista transakcji nierozliczonych dla danego konta. Ujęte tu będą także transakcje z datą późniejszą niż data wprowadzonego dokumentu. Będą one oznaczone symbolem „*" w drugiej kolumnie tabeli z lewej strony pola kwoty.
Przeszukiwanie – jest to przycisk umożliwiający przełączanie z okien wprowadzania do okien zakładki Przeglądanie. Podobnie jak przy zapisywaniu, możesz wybrać z listy miejsce przeszukiwania:
•W buforze – wybierz tę pozycję, jeśli chcesz przeglądać zawartość bufora. Wybranie tego polecenia przenosi akcję do okna Kryteria wyszukiwania dokumentów. Dokumenty błędnie wypełnione będą zaznaczone znakiem wykrzyknika (!) z lewej strony listy. •We wzorcach – wybierz tę pozycję, jeśli chcesz wskazać wzorzec, na podstawie którego będziesz wprowadzał dalsze dokumenty. Wybranie tego polecenia przenosi akcję do okna Lista wzorców. Wyboru wzorca można dokonać z zaprezentowanej listy. Po wskazaniu wzorca i naciśnięciu przycisku Dokument na ekranie ukaże się wybrany wzorzec i możliwe będzie jego uzupełnienie lub korygowanie. Po naniesieniu poprawek należy zapisać wprowadzany dokument do bufora, ksiąg lub wzorców. •W księgach – wybierz tę pozycję, jeśli chcesz przeglądać księgi handlowe firmy. Wybranie tego polecenia przenosi akcję do okna Kryteria wyszukiwania dokumentów. Dokumenty zaksięgowane będą miały nadany numer kolejny i ciągły z dziennika księgowań.
Kwota – otwiera dialog Rozksięgowania umożliwiający podanie kwoty, która powinna być w ramach zapisu rozksięgowana na konta zgodnie ze zdefiniowanym wzorcem. Szczególnie przydatny przy wprowadzaniu powtarzających się dokumentów np. opłat za energię.
Zamknij – wybranie tego przycisku anuluje wprowadzanie dokumentu i zamyka okno.
Rejestr>> – powoduje przejście do okna wprowadzania danych do rejestru VAT umożliwiając wprowadzenie danych z dokumentu do odpowiedniego rejestru.
Po wybraniu kombinacji klawiszy Ctrl+N możliwe jest dodanie notatki do dokumentu.
|
Zobacz także: