Poczta > Reguły

Drukuj

Reguły

Definiowanie reguł spam

Definiowanie reguł w aplikacji Poczta email polega na określaniu, jakie warunki musi spełniać nowa wiadomość, żeby została przeniesiona do wskazanego katalogu spośród folderów lokalnych lub na serwerze.

 

img_sod_307

 

Ważną rolę odgrywa kolejność elementów. Pobierając nowe wiadomości, system filtruje je wg kolejności od góry i powoduje, że wiadomość zostanie przeniesiona do pierwszego folderu, który spełni daną regułę. Pozycję przenosimy w dół/górę za pomocą niebieskich strzałek w Pasku narzędzi po uprzednim jej zaznaczeniu.

 

Aby dodać nową regułę wybieramy pierwszy przycisk, czyli opcję Dodaj regułę. Następnie uzupełniamy nazwę i wybieramy folder, do którego ma zostać przeniesiony mail.

 

img_sod_308

 

W następnym kroku dodajemy definicje filtra wybierając opcję Dodaj element filtra na liście definicji filtra. W oknie tym domyślnie wyświetlony jest folder Oraz. Jest to tzw. grupa filtrów, wewnątrz której obowiązuje koniunkcja. Filtry tworzymy w obrębie grup Oraz lub Lub (wewnątrz której obowiązuje alternatywa). Elementami grup mogą być kolejne grupy lub filtry. Grupy narzucają logikę elementów podrzędnych, czyli grup lub filtrów.

 

img_sod_309

 

Po wybraniu Nowa definicja filtra pojawia się okno z możliwymi opcjami:

Typ elementu może być zdefiniowany jako Grupa bądź Filtr.

Jeżeli wybierzemy opcję Grupa, ukaże się opcja operator z wyborem Oraz bądź Lub.

img_sod_310

 

Jeżeli wybierzemy opcję Filtr, określamy warunki, jakie mają spełniać nowe wiadomości. Pierwsze dwie części wybieramy z rozwijanych list, ostatnią wpisujemy ręcznie i klikamy przycisk Zapisz.

img_sod_311

 

Reguła spam

Reguły dla folderu Spam mogą być tworzone również z poziomu listy wiadomości i są one generowane automatycznie przez system po kliknięciu wiadomości na liście prawym przyciskiem myszy – pozycja Spam.

 

img_sod_312

 

Aby zobaczyć utworzoną regułę przechodzimy do zakładki Reguły w oknie konfiguracji poczty email.

 

img_sod_313

 

Jeśli chcemy przywrócić maila z folderu Spam, klikamy w niego prawym klawiszem myszy, wybieramy opcję Przenieś i zaznaczamy folder, do którego chcemy przenieść wiadomość bądź wybieramy opcję Nie spam.

 

Modyfikacja i usuwanie reguł

Każdą regułę możemy zmieniać. W tym celu zaznaczamy ją na liście i klikamy ikonę Edytuj regułę w Pasku narzędzi. Formularz edycji jest taki sam, jak formularz definiowania reguły.

 

Aby usunąć reguły, zaznaczamy je na liście przytrzymując klawisz Ctrl i klikamy ikonę Usuń w Pasku narzędzi. Chęć wykonania operacji potwierdzamy klikając przycisk Tak w wyświetlonym oknie.

 

img_sod_314

 

Reguły mogą być również tymczasowo wyłączane, czyli dezaktywowane. Aby tego dokonać, zaznaczamy regułę na liście i klikamy ikonę Dezaktywuj w pasku zadań. Nieaktywne reguły wyświetlane są jako czerwone przekreślone rekordy. Ponowna aktywacja reguły jest możliwa po zaznaczeniu rekordu na liście i kliknięciu ikony Aktywuj w Pasku narzędzi.

 

img_sod_315

 

Utworzone reguły zaczynają obowiązywać w chwili ich aktywacji (zapisania), zatem nie obejmują wiadomości, które wcześniej trafiły do skrzynki odbiorczej. Reguły te możemy jednak zastosować do starszych wiadomości wybierając je na liście i klikając ikonę Użyj reguł w Pasku narzędzi. Taka akcja pozwala na szybką segregację wiadomości odebranych przez dodaniem wybranych reguł.