Konektory - konfiguracja > Comarch OPTIMA | | Drukuj |
Dane konektora
Producent: |
Comarch SA. |
Systemy ERP: |
•Comarch ERP Optima Księgowość •Comarch ERP Optima Handel |
Formaty wymiany danych
•Wymiana poprzez plik XML
Zakres eksportowanych danych
•Dane kontrahenta (dostawcy lub nabywcy w zależności od typu dokumentu)
•Nagłówek dokumentu (ze wskazaniem Kategorii – Rodzaj kosztu z nagłówka dokumentu)
•Rejestr VAT (dla Optimy Księgowość)
•Tabela zestawienia VAT (dla Optimy Handel)
•Zapisy kosztowe ze wskazaniem Kategorii pozycji (dla Optimy Księgowość)
Wykorzystywane szablony księgowań
Zapisy kosztowe wymagają zdefiniowania szablonu księgowania dla eksportowanych typów dokumentów z włączoną opcją Definiowanie kategorii / atrybutów.
Ustawienie Definiowania kategorii / atrybutów
Aby włączyć definiowanie kategorii/atrybutów dla szablonu księgowania: 1.Otwórz Ustawienia Aplikacji i przejdź do Eksporter > Szablony księgowań. 2.Wybierz szablon księgowania i kliknij przycisk Edytuj. 3.W oknie ustawień szablonu zaznacz parametr Definiowanie kategorii / atrybutów.
4.Zapisz zmiany. Na liście ustawień definicji księgowania pojawi się grupa Definicje kategorii.
Aby dla szablonu księgowania dodać definicję kategorii: 1.Wybierz szablon księgowania, dla którego chcesz zdefiniować kategorię. 2.W grupie ustawień Definicje kategorii kliknij przycisk Dodaj.
3.W otworzonym oknie wprowadź definicję kategorii lub skorzystaj z Kategorii predefinowanych np. Kategoria pozycji dokumentu:
Pamiętaj o wyborze prawidłowego Źródła danych dla definiowanej kategorii.
4.Zapisz zmiany. Po wygenerowaniu księgowania dla dokumentu widoczne będą również kategorie pozycji np.:
|
Pozycje księgowe wymagają uzupełnienia stawki VAT oraz kwoty VAT.
Wykorzystywane systemowe szablony księgowań:
•Faktury sprzedaży – kategoria z pozycji przychodów
•Faktury sprzedaży – Kategorie z nagłówka dokumentu oraz z pozycji przychodów
•Faktury zakupu – Kategorie z nagłówka dokumentu oraz z pozycji kosztowych
•Faktury zakupu – Kategorie z pozycji kosztowych
•Faktury zakupu / sprzedaży – Kategoria z nagłówka faktury
Konfiguracja Eksportera
Konfiguracja wymiany danych wykonywana jest w oknie Ustawienia aplikacji w grupie parametrów Eksporter > Konfiguracja.
Wybór systemu z którym prowadzona będzie wymiana danych
Panel konfiguracji konektora składa się z kilku sekcji.
Pierwszą z nich jest wybór dostawcy, a następnie systemu. Z listy Dostawców należy wybrać Comarch S.A.. Następnie z listy systemów wskazać właściwy system ERP Comarch Optima ERP Księgowość lub Comarch Optima ERP Handel.
Jednoczesna współpraca z różnymi systemami Comarch Optima ERP (Księgowość i Handel) obsługiwana jest przez zdefiniowanie każdego z nich dla oddzielnej jednostki rozliczeniowej.
Konfiguracja formatu wymiany danych
Kolejnym etapem jest ustawienie formatu wymiany danych na Wymiana poprzez plik (czyli przez eksport/import pliku XML):
Konfiguracja parametrów eksportu
Sekcja Księgowe zawiera następujące opcje:
•Konfiguracja parametrów eksportu do Comarch Optima – ustawienie podstawowych parametrów eksportu jak:
oSzablon generowania kategorii / atrybutów dla faktur zakupu – Lista szablonów dostępnych do wygenerowania księgowań dla faktur zakupu.
oSzablon generowania kategorii / atrybutów dla faktur sprzedaży – Lista szablonów dostępnych do wygenerowania księgowań dla faktur sprzedaży.
oNazwa źródłowej bazy danych – maksymalnie 6 znakowa nazwa identyfikująca bazę Symfonia Obieg Dokumentów w Comarch Optima.
oNazwa bazy danych Comarch Optima – symbol bazy danych z konfiguracji systemu Comarch Optima (maksymalnie 6 znaków).
•Import rodzajów zakupu / sprzedaży – Okno importu predefiniowanej listy rodzajów zakupu oraz sprzedaży, którą można ustawiać podczas opisu faktury. Informacja ta jest przenoszona do eksportowanego pliku XML. W oknie należy wskazać wymiary na pozycjach kosztowych / przychodów, w której będą wskazywane rodzaje zakupu / sprzedaży.
Jeśli słownik dla importu rodzajów nie zostanie określony, to stosowany będzie domyślny rodzaj inne.
Uwagi do przygotowania dokumentów do eksportu
W przypadku eksportu dla programów Comarch konieczne jest dla dokumentu określenie rejestru i stawki VAT.
Uruchomienie eksportu faktur do pliku XML
Eksport do pliku XML uruchamiany jest z okna Faktury zakupu (przycisk Eksport z widoku Zakończone lub Wszystkie) dla wybranych z listy dokumentów.
Operacja eksportu przygotuje pliki XML, które można pobrać i zaimportować w programie Comarch ERP Optima.
Nazwa pliku wskazuje, dla którego systemu został on przygotowany:
– ..._optima_fk_... to Comarch ERP Optima Księgowość,
– ..._optima_hm_... to Comarch ERP Optima Handel.