Ustawienia > Lata działalności

Drukuj

Lata działalności

Lata działalności umożliwiają rozliczanie procesów związanych z kolejnymi latami obrachunkowymi. Początek i koniec roku działalności powinien być w module definiowany zgodnie z odpowiednimi datami roku obrachunkowego przedsiębiorstwa.

 

Jeżeli w systemie będą naliczane umorzenia środków objętych ograniczeniami podatkowymi w trakcie obowiązywania tych ograniczeń (np. będzie naliczana amortyzacja za rok 1996 środków aktualizowanych w roku 1995), należy zdefiniować lata rozpoczynając od 1994, nawet jeżeli amortyzacja będzie naliczana dopiero w roku 1996. W przeciwnym przypadku nie będzie można poprawnie zdefiniować ograniczeń podatkowych.

 

Jeżeli do ewidencji będą wprowadzane środki amortyzowane wcześniej poza systemem i objęte nowymi zasadami odliczeniami VAT po 1 maja 2004 roku, to w tym panelu należy zdefiniować wszystkie lata, w których były amortyzowane. Ma to na celu umożliwienie prawidłowego opisania historii odliczeń VAT.

 

Jeżeli w module będą ewidencjonowane umowy LWD (opisujące korzystanie z obcych środków trwałych), to konieczne jest zdefiniowanie wszystkich lat działalności objętych umowami.

 

 

Panel otwierany jest z menu Funkcje > Ustawienia > Lata działalności.

 

W tym panelu należy zdefiniować kolejne lata działalności firmy oraz kwoty ulg inwestycyjnych przypadające dla roku, które następnie będą podstawą wyliczeń w module.

 

Przydzielenie kwoty ulgi inwestycyjnej dla środka trwałego musi nastąpić przed wyznaczeniem dla niego amortyzacji planowanej.

Jeżeli w module będą naliczane umorzenia środków objętych ograniczeniami podatkowymi w trakcie obowiązywania tych ograniczeń (np. będzie naliczana amortyzacja za rok 1996 środków aktualizowanych w roku 1995), należy zdefiniować lata rozpoczynając od 1994, nawet jeżeli amortyzacja będzie naliczana dopiero w roku 1996. W przeciwnym przypadku nie będzie można poprawnie zdefiniować ograniczeń podatkowych.

 

W nagłówku umieszczone są przyciski poleceń sterujące wprowadzaniem danych na listę.

 

bu_dodaj – uruchamia proces wprowadzania danych do następnego wiersza listy

bu_usun – usuwa podświetlony wiersz listy

bu_popraw – przełącza okno w tryb edycji. W trybie edycji widoczne są przyciski: bu_zapisz – zapisuje wprowadzone zmiany, bu_anuluj – anuluje wprowadzone zmiany.

 

W dolnej części panelu znajduje się lista lat działalności. Lista ma formę tabeli zawierającej cztery kolumny.

 

Nazwa roku

W tej kolumnie należy wpisać nazwę kolejnego roku działalności. Nazwy kolejnych lat działalności oraz daty początku i końca roku powinny być identyczne ze stosowanymi dla firmy w module finansowo-księgowym.

 

Początek

W tej kolumnie należy wpisać w formacie RRRR-MM-DD datę początku roku działalności. Jeżeli na liście jest zdefiniowany poprzedni rok, moduł automatycznie wpisze w tej kolumnie następny dzień po dacie końca poprzedniego roku.

 

Koniec

W tej kolumnie należy wpisać w formacie RRRR-MM-DD datę końca roku działalności. Jeżeli na liście jest zdefiniowany poprzedni rok, moduł podpowie w tej kolumnie datę przesuniętą o rok w stosunku do końca poprzedniego roku.

 

Data końca roku powinna być ostatnim dniem miesiąca, w przeciwnym razie dodanie kolejnego roku nie będzie możliwe, ponieważ rok będzie traktowany jak ostatni rok działalności firmy.

 

Kwota ulgi

W tej kolumnie należy wpisać kwotę ulgi inwestycyjnej przypadającej dla wybranego roku.

 

Dla uniknięcia nieporozumień najlepiej stosować nazwy i daty dotyczące kolejnych lat zgodne ze stosowanymi w module finansowo-księgowym.