Migrator > Instrukcja migracji > Handel - praca po migracji

Drukuj

Handel - praca po migracji

Poniżej wymienione zostały główne różnice, na które warto zwrócić uwagę rozpoczynając pracę ze zmigrowaną do Symfonia firmą.

 

Korekta dokumentów sprzedaży/zakupu przy migracji częściowej >>

 

Korekta handlowa a stan magazynowy

Migracja przenosi stany magazynowe bez dokumentów magazynowych. W związku z tym jeśli rejestrowana jest korekta handlowa dotycząca migrowanych dokumentów, wtedy należy samodzielnie skorygować stany magazynowe wprowadzając wewnętrzny dokument magazynowy (PW, RW).

 

Pracując w widoku klasycznym okien dokumentów i kartotek utworzony dokument magazynowy można połączyć z dokumentem handlowym metodą "przeciągnij i upuść" (z kartoteki dokumentów magazynowych do okna dokumentu handlowego) np.:

 

img_mig_53

 

Po potwierdzeniu przypisania dokumentu powiązanie zostanie utworzone.

 
img_mig_54

 

Koszt operacji handlowej

Dokumenty przeniesione przez mechanizm migracji, posiadają status aktywny oraz nie mają przypisanego znacznika zaimportowany z Symfonia. Przeniesienie w ten sposób dokumentów umożliwia wyliczenie wartości towaru na dokumentach handlowych nie od wartości wyliczonej na podstawie ceny bazowej, a na podstawie powiązanego dokumentu magazynowego.

 

Koszt skorygowanych dokumentów sprzedaży

W przypadku skorygowanych dokumentów sprzedaży, porównując obydwa programy, inna część kosztu może być wykazywana na korektach, a inna na dokumentach korygowanych. Jednak suma kosztów dokumentu oryginalnego i jego korekt powinna być taka sama w obu programach.

 

Widok nowy i klasyczny

Program Symfonia Handel umożliwia pracę z dokumentami w widoku nowym i klasycznym (podobnym do Symfonia 2.0). Ustawienie widoku można znaleźć w ustawieniach programu: Ustawienia > Firma > Parametry pracy > Widoczność kartotek i formatek.

 

Póki prowadzona jest praca ze zmigrowanymi dokumentami zalecane jest używanie ich widoku klasycznego.

 

Parametr "Nie uwzględniaj w obrocie magazynowym"

Towary w programie Handel (Symfonia/Symfonia ERP) nie posiadają parametru Nie uwzględniaj w obrocie magazynowym.

 

img_mig_45

 

Towary z tym parametrem po migracji mają ustawiony typ usługa marża i są wykazywane na zestawieniach magazynowych (np. Stany magazynowe na dzień).

img_mig_46

 

Kartoteki zamówienia obce i własne

W Symfonia/Symfonia ERP zamówienia obce i własne nie znajdują się w buforze sprzedaży/zakupu ponieważ mają osobne kartoteki:

 

img_mig_47

 

Korekty

W Symfonia Handel funkcjonuje rodzaj korekty magazynowej umożliwiający wystawienie jednej korekty przyjęcia lub wydania do kilku dokumentów przyjęć lub wydania. Mechanizm występuje w sytuacji, kiedy np. do jednej faktury sprzedaży mamy utworzone np. 3 dokumenty wydania. Wystawiając korektę sprzedaży do takiej faktury np. do zera, w Symfonia Handel mamy możliwość wystawienia pojedynczej korekty wydania, pomimo iż były do tej faktury trzy dokumenty wydań. W Symfonia ERP Handel taki obiekt biznesowy nie jest możliwy. Dlatego też, dokumenty korekt wydań i przyjęć, które odnoszą się do więcej niż jednego dokumentu, są dzielone. Jeżeli w Symfonia Handel był dokument o kodzie 0001/08/2013-WZK i korygował on trzy dokumenty wydań, to w Symfonia ERP Handel, ta korekta jest dzielona na trzy dokumenty korekt o odpowiednich nagłówkach: 0001/08/2013-WZK, 0001/08/2013-WZK/2, 0001/08/2013-WZK/3. Pozycje korygowane na tych dokumentach są dostosowane do pozycji, jakie były wydawane na dokumentach wydań (lub przyjęć).

 

Kontrakty i zaliczki

W Symfonia Handel istnieje jeszcze jedna grupa dokumentów, która nie jest już używana w Symfonia ERP Handel. Mianowicie chodzi o dokumenty zaliczek/kontraktów. Mechanizm migracyjny przenosi te dokumenty w niezmienionej formie do Symfonia ERP, jednak w Symfonia ERP dokumenty te mają status kontraktów archiwalnych i mają ograniczoną funkcjonalność. Aby przywrócić ich funkcjonalność należy po wykonaniu migracji wykonać na bazie danych polecenie:

 

Exec hm.amsys_WriteProfileString 'FIRMA.HM', 'Ustawienia', 'PozwolNaKontraktyArchiwalne', '1'

 

Wykonanie tego polecenia powoduje, że kontrakty archiwalne stają się pełnoprawnym dokumentem, co za tym idzie będzie można nie tylko je korygować, ale również wystawiać nowe. Dlatego po wykonaniu polecenia należy w Ustawienia > Typy dokumentów > Zamówienia obce dezaktywować typ dokumentu o charakterze Kontrakt (archiwalny), aby Użytkownik nieświadomie nie zaczął wystawiać nowych dokumentów na podstawie tego typu.

 

Nowe kontrakty w Symfonii wystawiane są z kartotek Sprzedaż i Zakup.

 

Dokumenty walutowe

Mechanizm dokonuje migracji dokumentów walutowych w niezmienionej formie. Może się zdarzyć sytuacja, że zestawienia po dokumentach walutowych będą się różniły o kilka groszy pomiędzy Symfonia ERP Handel a Symfonia Handel. Dodatkowo w Symfonia ERP Handel w takich sytuacjach zestawienia w złotówkach po towarach i po nagłówkach dokumentów walutowych mogą się również różnić o kilka groszy. Owe różnice wynikają ze sposobu wyliczania wartości netto w historycznych dokumentach walutowych. Historycznych – oznacza powstałych przed wersją Symfonia Handel 2011. W tych dokumentach wartość netto w złotówkach nie była zaokrąglana do 2 miejsc po przecinku, aby było można dokonać odpowiednich wyliczeń wartości netto w pln przy przesyłaniu wartości do modułu finansowego. Konwersja modułu Symfonia ERP Handel, również nie naprawia tych wartości netto, dlatego migracja przenosi te dokumenty w niezmienionej formie.

 

Statusy rozliczeń magazynowych dokumentów handlowych

W programie Symfonia dla rozliczeń magazynowych dostępne są dodatkowe statusy: wydanie częściowe oraz przyjęcie częściowe.

 

Jeżeli chodzi o korekty, to w Symfonii 2.0 każdy dokument ma swój stan rozliczenia, a w ERP rozliczenie jest wspólne dla wszystkich dokumentów z całej transakcji. Jeśli którykolwiek dokument z całej transakcji w Symfonii 2.0 jest nierozliczony, to po migracji wszystkie dokumenty z danej transakcji będą nierozliczone.

 

Katalog Kosz

W Symfonii nie ma specjalnego katalogu Kosz dla nieużywanych towarów i kontrahentów.

 

Nieużywane towary i kontrahenci są wyszarzani na listach i maja wyłączony atrybut Aktywność.

 

img_mig_48

 

Nazwy pól dla towarów i kontrahentów

Definiowane w Symfonii 2.0 pola własne (Ustawienia > Nazwy pól) dla Towarów i Kontrahentów w Symfonii/Symfonii ERP migrowane są jako definicje wymiarów analitycznych (Ustawienia > Wymiary analityczne).

 

Zestawienia - faktury zaliczkowe

W Symfonii faktury zaliczkowe nie są uwzględniane na zestawieniach.