Ustawienia > Szablony wydruku > Przykład - Tworzenie schematu wydruku | | Drukuj |
Poniżej znajduje się opis podstawowych zagadnień związanych z tworzeniem szablonu na przykładzie wydruku prezentującego dane kontrahenta oraz sprzedane towary.
Otwarcie edytora i przygotowanie strony
Otwórz ustawienia modułu Handel i wybierz Szablon wydruku > Dokumenty sprzedaży.
Kliknij przycisk Nowy aby otworzyć okno tworzenia szablonu wydruku.
Kliknij przycisk Ustawienia strony a następnie określ rozmiar papieru oraz marginesów.
Przygotowane sekcji szablonu
Przygotowywany wydruk będzie składał się z sekcji:
1.Nagłówek – zawierającej dane kontrahenta, numer faktury oraz nagłówka dla listy towarów.
Dla tej części dokumentu wykorzystamy sekcję już znajdującą się w szablonie. Dla łatwiejszego rozróżnienia zmienimy jej nazwę na Nagłówek (nazwa nie może zawierać spacji).
1.W panelu Report Explorer zaznacz sekcję Detail1. 2.W panelu Właściwości w polu Projekt: (Name) wprowadź nową nazwę sekcji: Nagłówek.
|
2.Towary – umieścimy w niej listę towarów z dokumentu. Sekcja będzie automatycznie powtórzona tyle razy ile jest pozycji dokumentu.
W panelu Report Explorer kliknij prawym przyciskiem na sekcji Nagłówek i wybierz polecenie Insert Detail Report > "Artykuł".
Dla łatwiejszego rozróżnienia zmień nazwę dodanej sekcji (DetailReport1) na Towary.
Utworzona sekcja na wydruku powielona zostanie tyle razy ile jest pozycji towarowych jest na dokumencie, ponieważ dodana została na podstawie grupy danych "Artykuł". |
3.Stopka – z numeracją stron. Stopka powtarzana będzie na każdej stronie.
W panelu Report Explorer kliknij prawym przyciskiem na sekcji Nagłówek i wybierz polecenie Insert Band > Page Footer.
Zmień nazwę dodanej sekcji (PageFooter1) na Stopka.
W odróżnieniu od sekcji Page Footer sekcja typu Report Footer nie jest powtarzana na każdej stronie i zostanie umieszczona na końcu raportu. |
Aby zmienić wysokość sekcji i chwyć kursorem za jej dolną krawędź i przeciągnij do pożądanego rozmiaru.
Wysokość sekcji można również określić w jej panelu Właściwości w grupie ustawień Układ > Wysokość. |
Wypełnienie sekcji szablonu danymi
Dodanie opisów Poszczególne pola opisów dodaj klikając na pasku narzędziowym w narzędzie Etykieta . Aby umieścić etykietę na szablonie kliknij na miejsce, w którym ma być ona umieszczona i trzymając wciśnięty klawisz myszy przeciągnij wskazując obszar który zajmie.
Dodaj opisy dla poszczególnych danych, które umieścisz w nagłówku np: Nazwa kontrahenta, Numer NIP, Data sprzedaży. Dodaj też nagłówki dla listy towarów np: Liczba porządkowa, Nazwa towaru oraz Ilość.
Dodanie danych Umieść na szablonie pola odpowiadające danym, które chcsz zaprezentować przeciągając je z panelu Lista pól.
W tym przypadku przeciągamy pola: •Nabywca > Nazwa kontrahenta •Nabywca > NIP |
Dodanie danych Umieść na szablonie w sekcji Towary pola danych przeciągając je z panelu Lista pól. Pola umieszczany w sekcji tylko raz, bowiem na wydruku będzie ona powtórzona tyle razy ile jest pozycji towarowych na dokumencie.
W tym przypadku przeciągamy pola w których umieszczone zostaną dane: •Artykuł > Numer porządkowy •Artykuł > Nazwa produktu •Artykuł > Ilość •Artykuł > Jednostka miary
Po dodaniu pól ustaw wysokość sekcji tak aby nie miała zbędnych marginesów.
Format prezentowanych danych Aby określić sposób formatowania prezentowanych danych (np. dat lub liczb) wybierz pole i kliknij przycisk znajdujący się przy nim.
Przycisk rozwija dodatkowy panel ustawień. W polu Format tekstu kliknij przycisk aby przejść do okna wyboru formatowania pól.
W otwartym oknie wybierz jeden ze zdefiniowanych standardów formatowania lub utwórz własny. |
Numeracja stron Pole z numeracją stron dodaj do sekcji Stopka klikając na pasku narzędziowym w narzędzie Informacja o stronie . Aby umieścić pole numeracji na szablonie kliknij na miejsce, w którym ma być umieszczone i trzymając wciśnięty klawisz myszy przeciągnij wskazując obszar który zajmie. |
Przygotowany przykładowy szablon będzie wyglądał następująco:
A wydruk dokumentu na jego podstawie: