Moduł Zapotrzebowanie > Prognozowanie

Drukuj

Prognozowanie

Moduł prognozowania pozwala na podstawie historycznych wydań wybranego towaru, oszacować jego przyszłościowe zapotrzebowanie.

 

Konfiguracja parametrów prognozy

Poniżej przykładowa konfiguracja okna prognozy.

 

img_pzf_prog_083

 

Wybór towaru – wskazujemy towar lub towary dla których chcemy przeprowadzić prognozę. Dalsze parametry są wspólne dla wskazanych towarów.

 

img_pzf_prog_084

 

Typy dokumentów – wskazujemy typy dokumentów magazynowych rozchodowych z których będzie zliczana ilość rozchodu wskazanego towaru. Dodatkowo wskazujemy czy mają być uwzględniane korekty. Uwaga ! Przy zaznaczonej opcji img_pzf_prog_085 będą zliczane wszystkie korekty, a nie tylko te, które nalezą do wskazanego okresu historycznej analizy. Np. jeżeli dane historyczne ustawimy na 2021 rok, a korekta ilościowa do jednego z dokumentów rozchodu była wystawiona już w 2022 to algorytm uwzględni tą korektę.

 

img_pzf_prog_086

 

Dane historyczne – ustawiamy tutaj zakres dat od .. do z którego będą analizowane wydana wybranego towaru. Na podstawie tego historycznego okresu algorytm przeprowadzi prognozę.

Data prognozy – jest to data ok. której chcemy zacząć prognozować. Kombinacja daty prognozy i zakresu pozwala na elastyczne ustawienie okresu który chcemy aby był bazą dla  prognozy.

 

Przykład 1. Jeżeli chcemy prognozować na podstawie ostatnich dwóch lat to możemy ustawić daty jak poniżej tj. Zakres od 2020-11-22 do 2022-11-21 natomiast pierwszym dniem na który będziemy prognozować będzie 2022-11-22.

 

img_pzf_prog_087

 

Przykład 2. Przypuśćmy, że obecny rok z różnych powodów nie był reprezentatywny dla rozchodu danego towaru i chcemy analizować tylko okres przed 2022 rokiem, a prognozę chcemy zacząć od pierwszego grudnia. Poniżej przykładowa konfiguracja

img_pzf_prog_088

 

Oczywiście okresy to nie muszą być pełne lata. Ale dla jak najlepszych wyników okres historyczny powinien być jak najdłuższy.

Długość prognozy – ilość okresów w przyszłość od daty rozpoczęcia prognozy, które chcemy przewidzieć. Mamy do wyboru grupowanie na dzień, tydzień, miesiąc i rok. Oczywiście im dłuższy okres w przyszłość chcemy prognozować, tym prognoza będzie obarczona większym błędem.

 

img_pzf_prog_089

 

Rozmiar ramki – wartość w dniach. Jest to najistotniejszy parametr, jeżeli chodzi o wynik naszej prognozy. Musi on być co najmniej dwa razy mniejszy niż ilość dni okresu danych historycznych. Algorytm prognozy uwzględnia sezonowość i trend. Jeżeli rozchody wybranego towaru w okresie historycznym mają niewielkie wahania to zalecamy ustawić ramkę na wartość 30 (dni). Jeżeli natomiast mamy długi okres historyczny (kilka lat) z wahaniami i wyraźną sezonowością, wtedy ramkę możemy ustawić np. na 356 (dni). Oczywiście można też ustawiać inne wartości. Nie ma jednego wspólnego ustawienia ramki idealnego dla wszystkich przypadków. Rozkład rozchodu każdego z towarów jest inny, jak punkt wyjścia zalecamy stosować w/w zasadę.

Współczynnik – jest to wartość o którą zostanie skorygowana prognoza. Wartość poniżej 100% oznacza zmniejszenie prognozy, powyżej zwiększenie. Np. jeżeli przewidujemy, że sprzedaż danego towaru w prognozowanym okresie dodatkowo wzrośnie o 20%, bo mamy zakontraktowane duże zamówienie to ustawiamy wartość współczynnika na 120%.

 

Po ustawieniu wszystkich parametrów wybieramy img_pzf_prog_090.