Symfonia ERP posiada wspólną bazę danych dla wszystkich modułów. Dane podstawowe, adresowe i kontaktowe firmy mogą być wprowadzane z poziomu dowolnego modułu przez użytkowników posiadających odpowiednie do tego uprawnienia. Kartoteka kontrahentów i pracowników również jest wspólna dla całego Symfonia ERP, a pracownicy korzystający z poszczególnych modułów posiadają do nich dostęp w takim zakresie, na jaki pozwalają im uprawnienia nadane zgodnie z polityką bezpieczeństwa firmy.
Współpraca pomiędzy modułem Finanse i Księgowość, a innymi modułami może odbywać się również poprzez wymianę plików tekstowych zawierających dane księgowe, jednak w tym przypadku użytkownik sam musi zadecydować jakie dane i w jakim formacie chce wymienić.
Import danych do modułu Symfonia ERP Finanse i Księgowość
Istnieje również możliwość wymiany danych pomiędzy modułem Handel a Finanse i Księgowość poprzez moduł integracji. Ponieważ przesyłanie danych odbywa się bez udziału modułu finansowo – księgowego, uzgodnienia muszą być dokonane i umieszczone po stronie danych modułu handlowego. Dlatego też, zanim rozpocznie się proces przesyłania danych, należy odpowiednio skonfigurować integrację oraz dokonać odpowiednich uzgodnień w Symfonia ERP.
Więcej informacji na temat integracji można znaleźć w dokumentacji modułu Handel.
Moduł Administracja służy do zarządzania danymi Użytkowników i ich praw do poszczególnych danych i modułów, zapewnieniu bezpieczeństwa korzystania z Symfonia ERP oraz do założenia wspólnych: bazy danych i firm, współdzielonych przez wszystkie moduły składające się na Symfonia ERP. Pierwsze logowanie do modułu Finanse i Księgowość następuje do już istniejącej bazy danych i firmy, a logujący się do nich Użytkownik ma nadane prawa. Dane firmy, takie jak jej nazwa i NIP wprowadzone są w module administracyjnym, zaś pozostałe dane, takie jak dane podstawowe, adresowe czy kontaktowe są uzupełniane przez Użytkownika Finansów i Księgowości i widoczne w pozostałych modułach Symfonia ERP. Zgodnie z nadanymi uprawnieniami, Użytkownik może dane wprowadzać, edytować, weryfikować i usuwać już bezpośrednio w modułach. Ma on również możliwość zmiany zakresu ich obowiązywania w poszczególnych przedziałach czasowych. |
Zwiększenie efektywności procesu zarządzania dzięki szybkiemu dostępowi do informacji to bardzo ważny etap w rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Doskonałym wsparciem procesu decyzyjnego oraz podniesienia efektywności pracy jest Symfonia ERP Business Intelligence, który w łatwy i intuicyjny sposób wspomaga użytkowników w realizacji celów biznesowych. Symfonia ERP Business Intelligence jest narzędziem analityczno-raportującym, za którego pomocą osoby zarządzające w firmie mogą samodzielnie dokonywać analizy danych w obszarach: finanse, sprzedaż, zakup. Symfonia ERP Business Intelligence umożliwia przejrzystą, graficzną prezentację danych analitycznych i innych informacji o stanie działalności przedsiębiorstwa. Wizualna prezentacja kluczowych wskaźników pozwala dostrzegać zdarzenia, stany lub trendy, które wymagają szczególnej uwagi lub podjęcia działań przez wyspecjalizowane zasoby, z uwzględnieniem możliwości wglądu do danych szczegółowych. Użytkownicy Symfonia ERP mogą sporządzić część zestawień w obsługiwanych przez nich modułach biznesowych. Kokpit Menedżera umożliwia wykonywanie graficznych prezentacji wyników analiz, wizualizacji graficznych oraz zestawień tabelarycznych uruchamianych w widokach przeglądarki internetowej. Użytkownicy mają również możliwość definiowania własnych zestawień. Poziom dostępu do zestawień Symfonia ERP Business Intelligence ustalany jest na poziomie modułu Administracja oraz na serwerach MS SQL. Dzięki modułowi Symfonia ERP Business Intelligence, w Finansach i Księgowości nastąpiła zmiana jakościowa w sposobie działania struktur finansowych, polegająca na zwiększeniu efektywności przygotowywania bieżących, pewnych oraz bezbłędnych i wystandaryzowanych raportów i analiz. Nastąpiło również znaczne skrócenie czasu oczekiwania na analizy i zestawienia unikalne. Zestawienia w module Finanse i Księgowość dostępne są z paska narzędziowego pod poleceniem Kokpit BI oraz z menu głównego pod poleceniem Zestawienia BI. Lista dostępnych wymiarów, czyli wartości reprezentujących dane opisowe typu „Towary HM”, „Rodzaj faktury” czy „Rodzaje: kontrahenci” widoczna jest w menu Ustawienia. W kartotece kontrahentów stałych można nadać tym wymiarom atrybuty. |
Moduł ten jest przeznaczony do aktywnego zarządzania środkami finansowymi przedsiębiorstwa. Umożliwia m.in. zestawienie prognozy płynności, ręczne korygowanie terminów płatności, wynikających z wprowadzonych w module Finanse i Księgowość dokumentów, dogodną realizację przelewów, przypisywanie prognozowanych kursów walutowych (potrzebnych przy przeliczaniu kwot dokumentów wprowadzonych w module Finanse i Księgowość) w zagranicznych jednostkach pieniężnych, dokonywanie analizy wskaźnikowej rozliczeń transakcji. |
Moduł ten jest przeznaczony do tworzenia planów rozliczeń kosztów, a następnie aktywowania kosztów w okresach sprawozdawczych zgodnie z przyjętym planem; może być również zastosowany do rozliczania przychodów. Moduł Rozliczanie Międzyokresowe Kosztów nie modyfikuje danych źródłowych pobieranych z modułu Finanse i Księgowość. Jedyną zmianą, jaką moduł Rozliczanie Międzyokresowe Kosztów wprowadza do danych modułu finansowo-księgowego, jest zapisanie do bufora nowego dokumentu z dekretacją kolejnej raty wynikającej z planu rozliczeń. |
Moduł Repozytorium Dokumentów we współpracy z innymi modułami składowymi systemu, zapewnia kompleksowe wsparcie Użytkownika w przechowywaniu zarządzaniu i użytkowaniu dokumentów, zarówno papierowych jak i elektronicznych. Użytkownik może odbierać i wysyłać dokumenty z Repozytorium do innych modułów i aplikacji, przechowywać w bazie danych zewidencjonowane dokumenty papierowe i elektroniczne, weryfikować ich autentyczność i pochodzenie, korzystać z podpisu elektronicznego, generować pieczęcie elektroniczne, przygotowywać i rejestrować umowy zawierające zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych korzystając z gotowych formularzy. Ponadto może dodawać w nim nowych kontrahentów widocznych w innych modułach Symfonia ERP. Faktury sprzedaży i zakupu mogą być pobierane z modułu Repozytorium Dokumentów do Finanse i Księgowość wraz z opisującymi je danymi. |
Moduł e-Faktury będący częścią modułu Repozytorium Dokumentów jest elastycznym narzędziem służącym do obsługi faktur elektronicznych będących w obiegu przedsiębiorstwa. Główną funkcją oferowaną przez moduł e-Faktury jest możliwość wystawiania faktur elektronicznych zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 17.12.2010 w sprawie wystawiania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Funkcjonalność e-Faktury pozwala na bezpieczny obrót takimi dokumentami poprzez zastosowanie elektronicznej pieczęci firmy lub podpisu kwalifikowanego. Dzięki temu przedsiębiorca może być pewny tożsamości kontrahenta oraz integralności treści otrzymanego dokumentu. |
Moduł e-Deklaracje będący częścią modułu Repozytorium Dokumentów umożliwia wysyłanie i archiwizację deklaracji podatkowych w formacie elektronicznym. Proces składania deklaracji elektronicznych przebiega w pełni automatycznie. Potwierdzenie złożenia deklaracji jest przesyłane natychmiast po wysłaniu deklaracji, a dostęp on-line do urzędów elektronicznych jest ograniczony jedynie godzinami działania bramki. Program pozwala zaoszczędzić czas potrzebny do standardowego przygotowania formularzy podatkowych oraz comiesięcznych deklaracji. W szczególności ułatwia pracę płatnikom VAT. Przynosi wymierne oszczędności finansowe poprzez wyeliminowanie konieczności drukowania deklaracji dla urzędów, zakupu kopert i znaczków oraz dokonywania opłat za przesłanie deklaracji drogą tradycyjną. Wysłane deklaracje mogą być, w zależności od decyzji Użytkownika, przechowywane wraz z Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru w Module Repozytorium Dokumentów, co umożliwia proste i szybkie wyszukanie odpowiedniego dokumentu. Rozbudowane możliwości filtrowania dokumentów znacznie usprawnia zarządzanie zarówno pojedynczymi deklaracjami, jaki i ich grupami. Wysoki poziom bezpieczeństwa dokumentów przesyłanych za pośrednictwem aplikacji oraz zachowanie poufności przesłanych informacji zapewnia system szyfrowania danych. Korzystanie z modułu e-Deklaracje to najdogodniejszy sposób wysyłania deklaracji podatkowych, wygenerowanych w postaci plików XML z modułów finansowo-księgowych i kadrowo-płacowych. Wymaga zastosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Program w pełni integruje się z modułem finansowo-księgowym i kadrowo-płacowym Symfonia ERP. |
Moduł przeznaczony jest do prowadzenia obsługi sprzedaży i zakupu. Pozwala na prowadzenie rejestrów VAT, obsługi zamówień własnych i obcych. Realizuje pełną ewidencję stanów magazynowych. Wystawia i rejestruje wszystkie niezbędne dokumenty: sprzedaży, magazynowe, zakupu i płatności. Pozwala zaplanować i prowadzić politykę sprzedaży. Obsługuje drukarki fiskalne oraz czytniki kodów kreskowych. Zawiera pełną obsługę kasy. Moduł w prosty sposób można dostosować do specyfiki firmy poprzez odwzorowanie w nim jej struktury organizacyjnej. Wbudowano możliwość definiowania własnych dokumentów. Moduł Handel umożliwia wystawienie faktury walutowej VAT z możliwością użycia dwóch kursów walutowych: kursu CIT/PIT i kursu VAT. Dzięki temu faktury walutowe wprowadzone w module Handel można bezpośrednio zaksięgować w module Finanse i Księgowość. Dekretacja w PLN dokumentu w walucie obcej w module Handel może być niezbilansowana (wynika to z przyjętej metodologii obliczeń). Dlatego też, kwota różnicy pomiędzy stronami zapisu, po przesłaniu do modułu Finanse i Księgowość, jest księgowana na zdefiniowanym w ustawieniach parametrów stałych specjalnym koncie bilansującym dekret w PLN. Raporty kasowe przygotowywane przez moduł Handel mogą być księgowane tylko wówczas, jeśli sporządzane są dzienne raporty i nie są rejestrowane w Finanse i Księgowość. |
Moduł Środki Trwałe wspomaga pracę działu księgowego, umożliwiając przeprowadzenie wszystkich operacji księgowych w związku z posiadanym przez firmę majątkiem trwałym. Jeśli wykorzystujesz moduł Środki Trwałe, wszystkie dane niezbędne do amortyzacji podatkowej czy księgowej wprowadzaj w module Środki Trwałe i przesyłaj do modułu Finanse i Księgowość tylko raz w miesiącu dokumentem zbiorczym. |
Moduł Kontroling wspiera działania, których celem jest wzrost efektywności, optymalizacja kosztów oraz usprawnienie procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Dostarcza narzędzi do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji niezbędnych w nowoczesnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, w oparciu o metody rachunkowości zarządczej. |
Symfonia ERP Kadry i Płace to samodzielna aplikacja zarządzająca płacami oraz danymi kadrowymi pracowników i firmy. Współpraca z nią może być prowadzona w oparciu o wspólną bazę lub mechanizm integracji.
Aplikacja wspomaga planowanie, ewidencję czasu pracy i płac (umożliwia wykorzystywanie danych z modelu kadrowego do automatycznego naliczania płac). Umożliwia też prowadzenie kompletnej dokumentacji kadrowo-płacowej. Jeśli współpracujesz z Symfonia ERP Kadry i Płace, pracownicy w nim wprowadzeni pojawią się w kartotece pracowników oraz osób. Dokumenty płacowe wystawiane w Symfonia ERP Kadry i Płace przesyłane są zbiorczym dokumentem do modułu finansowo-księgowego Symfonia ERP. |
Zobacz także:
Eksportowanie danych z bazy danych