Bilans otwarcia rejestruje salda kont na początek roku rozrachunkowego. Oznacza to, że możesz tu wprowadzić kwoty tylko na jedną stronę zapisu. Wyjątkiem są konta pozabilansowe, na które można wpisywać kwoty po obydwu stronach konta.
Rozpoczynając pracę z programem musisz wprowadzić bilans otwarcia. Na koniec roku program może zestawić automatycznie bilans tego roku rozrachunkowego, a po założeniu nowego roku automatycznie utworzyć bilans otwarcia.
Jeśli rozpoczynasz pracę w trakcie roku obrachunkowego, należy podać też dane rejestrowane przed terminem rozpoczęcia pracy komputerowej. Dane rejestrowane od początku roku można: •wpisać ręcznie jako kolejne dokumenty od początku roku lub •wprowadzić do firmy jako obroty rozpoczęcia.
Wprowadzanie bilansu otwarcia Jeśli wprowadzasz tylko bilans otwarcia (tzn. bez obrotów rozpoczęcia), a wszystkie zapisy od początku roku będziesz wprowadzał własnoręcznie, musisz pamiętać o kolejności wprowadzania dokumentów.
Data zaksięgowania pierwszego dokumentu może być dowolna. Kolejne daty księgowania dokumentów muszą być już późniejsze od pierwszej dla zachowania chronologii zapisów.
W programie są otwarte zawsze tylko dwa okresy, więc jeśli rozpoczynasz pracę np. w sierpniu i pierwszy dokument zaksięgujesz z datą kwietniową, nie będziesz mógł już wprowadzić dokumentów z datą stycznia i lutego.
Wprowadzanie obrotów rozpoczęcia Jeśli wybierzesz wprowadzanie obrotów rozpoczęcia, musisz wprowadzić również transakcje nierozliczone z okresu poprzedzającego pracę z programem. Wówczas wszystkie transakcje nierozliczone w tradycyjnym księgowaniu będą mogły być rozliczane tak samo, jak wprowadzane już bezpośrednio do Symfonia ERP Finanse i Księgowość.
Jeśli wprowadzane są obroty rozpoczęcia, nie ma potrzeby rejestracji transakcji nierozliczonych dla bilansu otwarcia. W takiej sytuacji transakcje nierozliczone należy zarejestrować tylko dla obrotów rozpoczęcia.
W kolejnych latach pracy, na koniec roku program może zestawić automatycznie bilans danego okresu rozrachunkowego, a po założeniu nowego roku automatycznie wygenerować bilans otwarcia.
Funkcjonalność ta zakłada wprowadzenie obrotów, które są zbiorczymi kwotami. W związku z tym w programie nie będzie wystarczających danych, aby wygenerować wszystkie sekcje JKP_KR, za okres, który został wprowadzony obrotami rozpoczęcia. Dlatego też rozpoczynając pracę z programem w trakcie roku (korzystając z obrotów rozpoczęcia) należy zapewnić sobie możliwość wygenerowania JPK_KR z poprzedniego systemu księgowego. |
Okno rozrachunków w bilansie otwarcia lub obrotach rozpoczęcia umożliwia wprowadzenie danych o transakcjach nierozliczonych w pierwszym roku pracy z Symfonia ERP Finanse i Księgowość.
Rozpoczęcie pracy z programem w trakcie działalności firmy zwykle wymaga rejestracji również transakcji nierozliczonych, aby można było je później w programie rozliczyć. W takiej sytuacji przed rozpoczęciem księgowań, kiedy rozpoczynasz pracę: •od początku roku uzupełniając bilans otwarcia i ew. wprowadzasz wystawione do tej pory dokumenty, to informacje o nierozliczonych transakcjach uzupełnij tylko w rozrachunkach dla bilansu otwarcia. •w ciągu roku i wprowadzasz obroty rozpoczęcia, to informacje o transakcjach nierozliczonych uzupełnij tylko w rozrachunkach dla obrotów rozpoczęcia.
Zanim rozpoczniesz wprowadzanie danych związanych z transakcjami nierozliczonymi, koniecznie sprawdź, czy wypełnione są wszystkie stosowne pozycje kartoteki Kontrahenci.
Po wejściu do grupy kont zawierającej konto lub konta z podpisaną kartoteką kontrahentów pojawiają się pozycje z numerami kont zawierające w numerze "-x-". Jeśli ustawisz się na takim poziomie analityki, w dolnym pasku przycisków, uaktywni się przycisk Dodaj. Naciśnięcie tego przycisku spowoduje automatyczne przejście do kartoteki Kontrahenci, gdzie możesz wskazać pojedynczego kontrahenta lub zaznaczyć grupę kontrahentów.
Jeśli nie zaznaczysz znacznikiem z lewej strony tabeli w kartotece grupy kontrahentów, to wykorzystywany będzie numer wskazanego pojedynczego kontrahenta.
Po wybraniu przycisku Użyj do okna wyjściowego przepisze się odpowiednio uzupełniony numer konta. W oknie tym zostaną utworzone pozycje dla kontrahenta lub grupy kontrahentów i dalej możesz wprowadzać stan transakcji nierozliczonych. Po zamknięciu okna bilansu otwarcia lub obrotów rozpoczęcia i ponownym ich otwarciu na liście pozostaną tylko ci kontrahenci, dla których zostały wprowadzone dane.
Kolejno w oknie do wprowadzania bilansu otwarcia lub obrotów rozpoczęcia wskaż przycisk umieszczony przy tym kontrahencie, dla którego chcesz wprowadzić stan transakcji jeszcze nierozliczonej. Pojawi się okno umożliwiające wprowadzanie danych nierozliczonej transakcji.
Dla rozrachunków walutowych można oddzielnie wprowadzać kwotę w walucie, kurs i kwotę w złotówkach.
Rozrachunki oznaczone literą R po lewej stronie są już rozliczone i nie mogą być modyfikowane.
|
Dla kolejnych lat działalności bilans otwarcia powstaje automatycznie na podstawie stanu kont zeszłego roku po wybraniu przycisku Generuj w oknie Dokumenty > Wprowadzić bilans otwarcia. Podczas generowania bilansu otwarcia przenoszone są salda złotówkowe kont bilansowych oraz pozabilansowych z roku poprzedniego. Jeśli salda kont wynikowych w poprzednim roku nie są zerowe (np. rok nie został jeszcze zamknięty), wówczas symulowane są wszystkie operacje takie, jak w czasie zamykania roku. Oznacza to, że poprawne wygenerowanie bilansu otwarcia nie wymaga zamknięcia poprzedniego roku. Operacja generowania bilansu otwarcia może być powtarzana wielokrotnie, aż do ostatecznego zatwierdzenia. W trakcie generowania bilansu obliczane i przenoszone są salda poszczególnych walut na kontach walutowych. Jako waluty przenoszone są tylko te zapisy, które nie zostały ujęte w rozrachunkach. Przed pierwszym zaksięgowaniem waluty znajdują się w buforze i nie są widoczne na kontach. Po księgowaniu waluty są zapisywane na kontach. Generowanie bilansu otwarcia najlepiej wykonać wtedy, kiedy poprawne są salda zamknięcia dla kont gotówki i kont bankowych oraz wykonane jest przeszacowanie walut. Będziesz miał wówczas poprawne salda kont dla bilansu otwarcia (zarówno złotówkowe, jak i walutowe), a w przypadku transakcji walutowych moduł będzie poprawnie obliczał różnice kursowe w nowym roku. Po zaksięgowaniu większej ilości danych w stary rok należy ponownie wygenerować bilans otwarcia. Po każdorazowym generowaniu bilansu otwarcia należy zweryfikować prawidłowość kwot i kursów wygenerowanych walut. Pamiętaj, że wygenerowane waluty w bilansie otwarcia uwzględniają tylko te zapisy, które nie zostały ujęte w rozrachunkach. Kwoty walutowe ujęte w rozrachunkach przenoszone są automatycznie. Jeżeli na danym koncie walutowym w planie kont została zaznaczona opcja Wyłącz prowadzenie rozrachunków i kontroluj ręczną rejestrację to saldo BO wyliczane jest w odmienny sposób. W nowym roku powstaje jeden zapis o saldzie złotówkowym wynikającym z BZ poprzedniego roku i saldzie walutowym wynikającym z salda w walucie na dzień zamknięcia. Oznacza to, że na tym koncie powinny być prowadzone zapisy tylko w jednej walucie, a wszystkie operacje są wpłatą lub wypłatą tej waluty lub też różnicą kursową (zrealizowaną lub nie). Bilans otwarcia może być księgowany wielokrotnie, aż do momentu zatwierdzenia.
Bilans otwarcia generowany jest jedynie na podstawie dokumentów w księgach.
|
Jak to zrobić - Wprowadzanie bilansu otwarcia dla pierwszego roku
Jak to zrobić - Wprowadzanie bilansu otwarcia dla kolejnych lat
Polecenia dotyczące bilansu otwarcia dostępne są po wybraniu Dokumenty > Bilans. Polecenia zmieniają się w zależności od tego, jakie operacje wykonano dotychczas w programie. Jeśli założyłeś nową firmę i nie wprowadziłeś jeszcze dla niej bilansu otwarcia, dostępne będzie polecenie Wprowadź bilans otwarcia.
Po wybraniu właściwego polecenia i kolejno przycisku Wybierz pojawia się okno Bilans otwarcia. Można w nim wprowadzić dane na odpowiednie konta, a także poprawiać, zatwierdzać lub przeglądać bilans otwarcia.
Zobacz także: