Instalacja, konfiguracja programu i aplikacji z nim współpracujących w dużej mierze zależy od sposobu zarządzania firmą. Możemy wyodrębnić dwa systemy: praca na pojedynczej stacji roboczej i praca w sieci rozproszonej.
e-Deklaracje
Gdy współpraca w zakresie deklaracji elektronicznych prowadzona jest z aplikacjami finansowo-księgowymi i kadrowo-płacowymi w ramach jednego stanowiska i całość procesu generowania i zarządzania e‑deklaracjami odbywa się na tej samej maszynie, program e-Deklaracje jest gotowy do pracy zaraz po instalacji.
Z uwagi na brak automatycznego systemu archiwizacji e-deklaracji należy pamiętać o zabezpieczeniu plików na niezależnym nośniku zgodnie z zasadami zabezpieczania danych. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy dane stacji roboczej nie są systematycznie archiwizowane.
|
Przy pracy w sieci, gdzie programy są zainstalowane na różnych stanowiskach zalecaną metodą działania jest instalacja programu e-Deklaracje na wszystkich stanowiskach, na których będą generowane deklaracje, niezależnie czy zarządzanie tymi deklaracjami będzie prowadzone na tych stacjach, czy nie.
Instalując program e-Deklaracje należy wprowadzić na wszystkich stanowiskach numer seryjny przyporządkowany firmie, natomiast aktywować program tylko na tych stanowiskach, na których dokumenty będą podpisywane i wysyłane. Mogą to być stanowiska zupełnie inne niż te z aplikacjami, albo te same. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia pracę nie zwiększając kosztów, gdyż nie ma obowiązku kupowania tylu licencji, ile jest stanowisk aplikacji, które chcemy zintegrować.
Po upływie 60 dni od instalacji program e-Deklaracje na stanowiskach nieaktywowanych przestanie działać, natomiast zintegrowany serwis tej aplikacji dalej będzie umożliwiał dodawanie nowych e‑deklaracji, usuwanie, otwieranie formatki i pokazywanie listy deklaracji. Nie będzie jednak możliwe podpisywanie oraz współpraca z bramką (wysyłanie i odbieranie potwierdzeń oraz statusów) z tych końcówek. Żeby móc współpracować z bramką i uruchamiać program e-Deklaracje konieczna jest aktywacja stanowiska.
W przypadku pracy wielostanowiskowej, gdzie są zarówno stanowiska generujące deklaracje, generujące i zarządzające e-deklaracjami, jak i tylko zarządzające, należy określić wspólny katalog składowania dokumentów np.: udostępniony katalog na dysku sieciowym, który jest cyklicznie archiwizowany. Zapewni to bezpieczeństwo przechowywanym dokumentom. Sposób tworzenia katalogów opisano w poprzednim podrozdziale.
Tryb pracy niezintegrowany, gdzie na stanowiskach generujących e-deklaracje nie jest instalowany program e-Deklaracje, a zarządzanie wygenerowanymi deklaracjami odbywa się na oddzielnej stacji roboczej jest możliwy, aczkolwiek niezalecany i niewspierany. W takim przypadku dobrze byłoby w miejscu składowania deklaracji odtworzyć strukturę katalogów przedstawioną w poprzednim rozdziale. Pozwoli to na sprawne zarządzanie e-deklaracjami z poziomu programu e‑Deklaracje, pomimo braku integracji.
|
Raporty JPK
Aby wysyłać pliki JPK wystarczy zainstalować program na stanowiskach, z których będą one wysyłane. Aby raporty JPK tworzone w programach Symfonia 2.0 były widoczne w programie e-Deklaracje należy zapisywać je w katalogu zdefiniowanym w ustawieniach raportów JPK (lub jego podkatalogach).
Aktywacja
Nie należy instalować wersji DEMO do celów produkcyjnych, ponieważ ta wersja programu współpracuje z bramką testową, a nie bramką produkcyjną Ministerstwa Finansów. Deklarację przesłaną na bramkę testową uważa się za niewysłaną. Aktywacja >>
Należy pamiętać rejestracji i aktywacji programu w ciągu 60 dni od jego instalacji. Szczegółowe informacje na temat instalacji, aktywacji i rejestracji programu znajdują się na dysku instalacyjnym programu oraz w dokumentacji elektronicznej zainstalowanej z programem w pliku Aktywacja.
Ustawienia
Przed rozpoczęciem pracy z programem należy ustawić jego parametry pracy. Opcje konfiguracji znajdują się w rozwijanym menu Ustawienia:
Zobacz także: