Przygotowanie do pracy > Ustawienia - e-Deklaracje | | Drukuj |
Gdy program e-Deklaracje jest zainstalowany i aktywowany na tym samym stanowisku roboczym, na którym są generowane deklaracje elektroniczne z programu Symfonia Start 2.0 lub Symfonia 2.0 określenie warunków współpracy sprowadza się do ustawienia katalogu, w którym będą przechowywane e-deklaracje oraz pliki z nimi powiązane.
Po zainstalowaniu i pierwszym uruchomieniu programu e-Deklaracje pojawia się okno informujące, że nie określono miejsca zapisu e-deklaracji. Kliknij TAK aby samodzielnie podać katalog zapisu, w przeciwnym razie program wprowadzi ustawienia domyślne czyli katalog w profilu użytkownika \Sage\e-Deklaracje.
W przypadku, gdy na jednym stanowisku z programem e-Deklaracje pracuje klika osób, należy określić katalog przechowywania deklaracji elektronicznych, do którego ci użytkownicy mają dostęp.
We wskazanym katalogu tworzony jest podkatalog Bramka gdzie zapisywane są wysyłane na bramkę i odbierane pliki.
W trakcie pracy z programem zmiana konfiguracji wykonywana jest przez otworzenie okna ustawień (przycisk Ustawienia > Ustawienia e-Deklaracji).
Konfiguracja e-Deklaracji obejmuje:
Folder z deklaracjami – ustawienie katalogu przechowywania deklaracji. Zmieniając katalog zapisu deklaracji należy liczyć się z możliwością utraty informacji o wygenerowanych deklaracjach w aplikacjach zintegrowanych z programem e-Deklaracje. Zmiana lokalizacji powoduje również, że składowane w poprzednim miejscu deklaracje nie będą widoczne w programie.
Jeżeli musimy zmienić miejsce składowania deklaracji, a nie chcemy utracić powiązań w programach należy zakończyć pracę tych programów na wszystkich stanowiskach współpracujących z aplikacją e-Deklaracje. Następnie należy przekopiować do nowej lokalizacji dane z katalogu głównego programu e-Deklaracje wraz ze strukturą katalogów. Po przekopiowaniu danych należy uruchomić na wszystkich stanowiskach program e-Deklaracje, a następnie zmienić na każdym ze stanowisku lokalizację na nową. Należy pamiętać o zachowaniu praw do katalogu głównego (Root) dla wszystkich użytkowników uprawnionych do pracy z programem. Dopiero wtedy można uruchomić programy na wszystkich stanowiskach. Zmianę miejsca lokalizacji na stanowiskach roboczych można przeprowadzić również po wygaśnięciu aktywacji programu. |
Folder danych wysyłanych i odbieranych z bramki – pole informujące o katalogu w którym znajdują się pliki danych wysyłanych i odbieranych z bramki.
Bramka, na którą będą wysyłane deklaracje – rozwijana lista bramek odbierających wysyłane deklaracje elektroniczne.
Deklaracje przesyłane na bramkę testową Ministerstwo Finansów uważa za niewysłane.
Używane ścieżki – otwiera okno z listą katalogów, w których znajdowały się wysyłane deklaracje. W kolumnie Aktywna można oznaczyć aktualnie wykorzystywane ścieżki. Na liście wyświetlane są tylko deklaracje z aktywnych katalogów.
Autoryzuj deklaracje za pomocą – rozwijana lista wyboru sposobu autoryzacji wysyłanych deklaracji:
•Podpis kwalifikowany – autentyczność deklaracji potwierdzana będzie za pomocą podpisu elektronicznego użytkownika.
•Dane autoryzujące – autentyczność deklaracji potwierdzana będzie na podstawie cech informacyjnych podatnika składającego zeznanie: identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL), imię (pierwsze), nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniej niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek (wartość „0” (zero), w przypadku gdy nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń).
Zarejestruj certyfikat w magazynie – gdy wybrany jest autoryzacja za pomocą podpisu kwalifikowanego przycisk umożliwia wybór certyfikatu z czytnika i rejestrację go w magazynie systemu operacyjnego.
Wyłącz podgląd deklaracji przed podpisaniem – gdy zaznaczone okno podglądu deklaracji nie będzie wyświetlane przed podpisaniem.
Dla efektywniejszego zarządzania dokumentami, generowane w aplikacjach deklaracje nie są zapisywane bezpośrednio w podanym przez użytkownika katalogu, lecz w utworzonych przez program e-Deklaracje podkatalogach. Dwupoziomowa struktura podkatalogów jest tworzona automatycznie z parametrów podawanych przez współpracujący program podczas tworzenia e-deklaracji.
Poziom pierwszy to skrót firmy lub grupy firm, z której generowana jest deklaracja, a drugi to kod programu, który ją wygenerował (MKP, FKP, itd.). Występujące w kodzie firmy znaki specjalne zostaną zastąpione w nazwie katalogu dla e-deklaracji podkreśleniami. Przykładowo nazwa katalogu dla e-deklaracji firmy o kodzie PHU „Valimid” będzie miała wygląd: PHU_Valimid_.